woensdag 4 april 2012

Rome: Mijn Reis!


Mooie herinneringen: vorige week liep ik rond in het prachtige, zonovergoten Rome. Ik heb jullie beloofd om een reisverslagje te schrijven en daar is het vandaag dus tijd voor! Omdat de reis een beetje chaotisch was en ik (nog steeds) niet precies weet wat ik allemaal wanneer heb gezien, neem ik een aantal highlights van de reis eruit en de rest zal ik een beetje meer proberen samen te vatten! Enjoy!


Als eerste wil ik jullie graag het Pantheon laten zien: hier ben ik twee keer geweest. Op dinsdagavond, en op vrijdagochtend! Het Pantheon was vroeger een tempel, voor alle Romeinse Goden. Tegenwoordig is dit een kerkgebouw. De mooiste features? De perfecte, enorme koepel (een perfecte halve bol) met een oculus: een gat in het plafond waar het licht enorm mooi doorheen schijnt! Het Pantheon is stiekem een beetje 'mijn kindje', aangezien ik hier laatst nog een werkstuk over heb moeten maken!


Éen van de échte kenmerken van Rome is toch het Colosseum! Het prachtige, enorme amfitheater dat nog in -bijna- volle glorie te bezichtigen is! Ik ben een jaar of 5 geleden al eens in Rome geweest, maar in mijn herinnering was het Colosseum toch een stukje kleiner! Dit keer ben ik ook voor 't eerst het gebouw écht in geweest, ook erg mooi! 


Nog een belangrijke feature is het Forum Romanum! Een oeroude 'marktplaats', nu meer een stapel stenen met hier en daar een zuil (en af en toe nog een enorm gebouw!). Je hebt flink wat fantasie nodig om hier iets in te kunnen zien, maar met een beetje kennis is dat zeker wel te doen. Het Forum vond ik zelf ook weer erg mooi, het is een grote plek en de dingen díe er nog staan zijn werkelijk prachtig!


Vaticaanstad is natuurlijk ook een must-see als je in Rome bent! Ik ben er dit keer twee keer geweest: één keer in het Vaticaans Museum (daar zien jullie later nog een afbeelding van) en een keer in de Sint Pieter, waar ik ook de koepel heb mogen beklimmen voor een práchtig uitzicht over Vaticaanstad en de rest van Rome! Wel is mijn trauma aan wenteltrappen weer flink gegroeid... Brrr.


En natuurlijk hebben we ook musea bezocht... Links zie je de originele 'wolf' van het verhaal van Romulus en Remus, het 'logo' van Rome: te vinden in het Capitolijns Museum. Rechtsbovenin zie je het plafond van de Sixtijnse Kapel (dat gemaakt is door Michelangelo), in het Vaticaans Museum: in het midden zie je de wereldberoemde schildering van de mens en God. Rechtsonderin zie je Ostia, een oude havenstad van Rome, die qua bezienswaardigheden vergelijkbaar is met Pompeii!


Je kunt in Rome geen 100 meter lopen of je komt een kerk tegen. Naast de Sint Pieter in Vaticaanstad hebben we nog 'n hoop andere kerken bezocht. Ik ben niet zo'n grote kerken-fan eigenlijk: ik vind alles eigenlijk een beetje op elkaar merken, en de kerken in Rome zijn meer kitsch dan wat anders. Twee van deze kerken zijn me -gelukkig- wel bijgebleven, van de derde weet ik alleen de naam niet geloof ik. Bij de Sint Paulus buiten de muren hoort een grappig verhaaltje, want ik ben daar (letterlijk) de kerk uitgestuurd omdat m'n broek te kort was, haha! De San Clemente is een kerk, bovenop een kerk, bovenop een andere kerk, bovenop een Romeins huis! Zo duik je létterlijk de geschiedenis in als je de kerk ingaat!


We zijn ook nog naar een paar beroemde plaatsten geweest: De Trevifontein is natuurlijk een prachtige fontein die, wanneer je er een muntje ingooit, je terugkeer naar Rome 'verzekert'. Ik heb natuurlijk weer een muntje erin gegooid. Daarnaast hebben we Piazza Navona bezocht, een prachtig, ovalen plein met gezellige cafetaria's aan de zijkanten en in het midden één grote kunstmarkt! En last but not least hebben we het monument van Victor Emmanuel bekeken: een enórm bouwwerk dat ook wel het 'suikerpaleis' wordt genoemd!

Natuurlijk is dit niet alles wat ik heb gezien: Ik heb nog veel meer kerken gezien, ben het Colosseum binnen gegaan, heb de Spaanse Trappen gezien en ben een avond gezellig met een groep naar een bar gegaan voor een heerlijke cocktail! Shoppen heb ik nauwelijks gedaan: ik moet zeggen dat Rome niet echt een goede shopstad is, het is vooral een cultuurstad! Ondanks dat vond ik het een heerlijke week. Het weer was prachtig (kijk maar eens naar de lucht op de foto's: zie je ook maar één wolkje?) en de temperaturen waren heerlijk! Ik heel graag nog eens terug naar Rome, maar niet te snel (want die kerken ben je na een tijdje toch wel zat...).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten