zaterdag 3 december 2011

Mijn CHI Steiltang


Zoals beloofd: een artikel over mijn CHI tang. Ik vertelde al in het artikel over het CHI serum dat ik krullend haar heb, en als ik mijn haar steilde voordat ik mijn CHI had, kwamen de krullen er al redelijk snel door heen. En dan maakte het niks uit wat voor producten ik gebruikte of hoe warm ik de tang zette! Ik las zoveel goeds over CHI tangen, ik was benieuwd! Ik besloot om er een aan te schaffen. Mijn CHI heb ik al sinds juni, maar ik heb besloten om er nu pas een artikel over te maken, omdat ik hem een paar keer goed op een aantal dingen wilde testen, zodat ik een zo goed mogelijke review voor jullie kon maken. Het is een lang artikel geworden, maar dat is omdat ik alles zo goed en duidelijk mogelijk uit wilde leggen.

Ik was altijd benieuwd wat nou het verschil was tussen een 'goedkope' steiltang en een 'dure' van CHI. Ik heb gemerkt dat het verschil vooral in de platen zit. Platen van veel goedkopere steiltangen zijn smaller, en worden ook minder heet. CHI tangen worden namelijk 200 graden! Maar de temperatuur is niet alleen van belang voor mooi steil haar. Een goede steiltang moet keramische platen hebben. Vaak staat op de verpakking van goedkopere steiltang dat ze keramische platen hebben. Dat is bijna altijd niet het geval. Er zit dan een keramisch laagje om de platen heen wat er na een paar keer gebruiken af slijt. Er blijft dan alleen nog aluminium over: de gewone platen. Die gewone platen zorgen ervoor dat het haar veel sneller uitdroogt en bij gekleurd haar zorgt het er voor dat de kleur er sneller uit vaagt. Keramische platen zijn niet alleen goed voor de bescherming van het haar, ook voor de temperatuur. De platen zorgen ervoor dat de temperatuur van de tang constant blijft. Dat zorgt er voor dat je haar minder beschadigd raakt en sneller steil word. Goede keramische platen maken de tang dus ook duur, dat komt omdat het materiaal van keramische platen duur is. Een CHI tang heeft standaard volledige keramische platen. Er stond op de verpakking dat je met een CHI tang tot 50% sneller je haar kunt steilen. Nu snap ik waarom. Dat komt dus door de keramische platen!


Tekst op verpakking

Ook zit het in de ionen. Ons haar bevat van zichzelf positieve ionen, dat is een positieve elektrische lading. Door die ionen word het haar statisch en is het moeilijk in model te brengen. De positieve ionen zorgen ervoor dat de haarschubben open gaan. Daardoor krijgt je haar een statisch en pluizig effect. Een CHI tang (en niet alleen CHI, ook andere duurdere merken) produceert negatieve ionen, wat ervoor zorgt dat de positieve ionen worden geneutraliseerd, waardoor je haar niet meer elektrisch geladen is. De haarschubben sluiten, met als gevolg dat je haar een mooi glad en glanzend effect krijgt.


Aan en uit knopje met LED lampje

Steiltangen vallen zeker onder de categorie 'wat je geeft is wat je krijgt'. Mijn eerste tang was eentje van Carmen (er is niks mis met Carmen hoor!) van ongeveer €30. Ik weet nog dat je de temperatuur daarvan kon veranderen van 130 tot ongeveer 170 graden. De platen waren smal en ik had het gevoel dat hij nog langer niet echt 170 graden werd. Eerst dacht ik dat de temperatuur alleen uit maakte voor als je mooi steil haar wilde. Het bleek dat dat niet zo was. Voordat ik mijn CHI tang kocht, wilde ik eerst weten wat nou het verschil was tussen een goedkope en een dure. Nooit geweten dat het zo zat! En dat is nog niet alles, als je een steiltang hebt zonder keramische platen zal je haar veel sneller weer gaan krullen. Ook zal het veel sneller gaan verbranden, omdat je er veel vaker over heen moet omdat het maar niet steil word. En dat wilde ik juist voorkomen. En dat is me gelukt. Met mijn CHI ga ik meestal één keer alles bij langs, en op het laatst pak ik nog wat plukjes waarvan het einde nog een beetje omhoog staat.

Iron Guard met Helmet Head


Gouden glitters! Met de rubberen strip

Mijn tang was een limited edition van Pink Ribbon. Er zaten allemaal extra spullen bij: Iron Guard, een hittebeschermende spray en een haarlak. De haarlak is echt ge-wel-dig! CHI producten hebben sowieso al een heerlijke geur, maar de geur van deze lak is nog net wat sterker. Mijn haar blijft altijd mooi in model zitten zonder dat het er zo aanelkaargeplakt uit ziet. De lak is nog niet op, maar als die op is ga ik zeker weten een nieuwe kopen! Ook kreeg ik er nog 2 speldjes bij, die heel handig zijn bij het steilen. Ik begin altijd helemaal onderaan, en dan doe ik mijn haar in een staart en zet ik het boven op mijn hoofd vast met de 2 speldjes. Er zat ook nog een kam bij. Op de platen zitten zoals je ook kan zien op bovenstaande foto, een rubberen strip. Die strips zorgen ervoor dat het haar niet snel tussen de platen weg glijd, maar juist dat het haar langzamer door de platen gaat zodat het haar op de juiste manier word gesteild. Op de andere plaat zit de strip aan de andere kant.



Als je regelmatig je haar steilt en je bent niet tevreden over het resultaat kan ik je zeker aanraden om te investeren in een duurdere tang. Op lange termijn heb je er zeker profijt van! Mijn CHI Ionic Single Pass Limited Edition Pink Ribbon kostte €120 euro. Ik heb hem gekocht op internet. Hij is nu nog steeds verkrijgbaar, maar je ziet hem nog maar op heel weinig websites, dus als ik je nieuwsgierig hebt gemaakt zal ik snel zijn als ik jou was!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten