zondag 18 september 2011

Skin Week: Vette (en Onzuivere) huid


Vandaag is het alweer de laatste dag van de Skin Week en ik wil deze themaweek afsluiten met de gruwel van de meeste tiener; de vette (en onzuivere) huid! Veel mensen rond mijn leeftijd hebben last van een vette huid, variërend van een vette huid met enkele onzuiverheden tot een kop als een spiegel met flink wat acné! Omdat er natuurlijk niemand blij is om met een vette huid voer straat te moeten ga ik jullie vandaag -hopelijk- redden met een aantal tips om je vette huid wat minder... vet uit te laten zien!

Wat is nou precies een vette of onzuivere huid, en hoe herken ik deze?
Het herkennen van een vette huid is denk ik het minst moeilijk van alle huidtypen. Bij vet denk je snel aan een glimmende substantie, en dat is dan ook te zien op je huid; je huid glimt flink, op een manier die ervoor zorgt dat je huid vet lijkt (maar dat is hij dus ook). Het te veel aan vet op je huid wordt veroorzaakt door je talgklieren die dus teveel vet produceren. Op je huid kan dat ervoor zorgen dat je poriën 'verstopt' raken en er dus onzuiverheden ontstaan, vaak in de vorm van mee-eters of puistjes!
Hoewel veel jongeren hun vette huid echt verschrikkelijk vinden, kan ik ze denk ik toch een beetje opvrolijken met het volgende: door de jaren heen wordt elke huid wat droger. Waar alle huidjes dus écht droog worden, zal je vette huid 'normaal' worden en soepel blijven, waardoor lijntjes en rimpeltjes langer wegblijven! Elk nadeel heb' z'n voordeel!



Hoe reinig en verzorg je je vette of onzuivere huid?
Veel mensen met een vette huid willen zo snel mogelijk de vettigheid van hun huid af krijgen, wat ze proberen te bereiken met agressieve zepen en reinigers. Niet handig, want je talgklieren maken dat vet toch weer aan! Gebruik liever een antibacteriële reiniger die er wel voor zorgt dat de bacteriën op je huid gedood worden (en je poriën dus minder snel kunnen verstoppen!), in combinatie met een tonic waar -in tegenstelling tot alle andere huidtypes- best alcohol in mag zitten. Zorg ervoor dat de tonic niet prikt op je gezicht, want dat is zeker niet goed voor je huid! Zorg voor milde reinigingproducten, het liefst een variant met salicylzuur of melkzuur! Deze ingrediënten werken erg goed tegen acné.
Wil je aan de slag met maskers, dan kan ik je fruit aanraden. Het fruitzuur werkt namelijk actief tegen acné en onzuiverheden, wat ervoor zorgt dat je een egalere huid overhoudt! Modder-, klei- en dode-zeemaskers schijnen ook goed te werken, en een masker met mint is ook aan te raden. Scrubben is geen probleem bij een vette huid. Wel kan ik je aanraden om óm je onzuiverheden heen te scrubben zodat de viezigheid niet over je hele huid wordt verspreid (dat werkt alleen maar nadelig).




Welke make-up matcht je vette of onzuivere huid?
Omdat een vette huid ondanks de goede verzorging vaak toch nog glimt, kan ik je aanraden om vooral producten op poederbasis te gebruiken. Probeer dus een compacte foundation, een minerale foundation, een losse-poeder foundation en werk dit uit over je hele gezicht. Het is zeker geen overbodige luxe om je gezicht met een matterend poeder af te poederen en zo'n zelfde poeder in je tas te gooien (het liefst een compact poeder, want los poeder geeft een flinke knoeiboel als het wordt vervoerd) zodat je je gezicht gedurende de dag een touch-up kunt geven en waardoor de vettigheid weer verdwijnt.
Een ander veel voorkomend probleem bij de vette huid is 'glijdende' oogschaduw; de oogschaduw 'verplaatst' zich doordat je oogleden ook vet zijn, en glijdt dus van zijn plaats. Zorg ervoor dat je een goede oogschaduwbasis gebruikt, dan zal dit minder snel gebeuren. Vaak is het ook zo dat bij vettige oogleden je eyeliner kan afgeven op je ooglid, wat je kunt voorkomen door met een 'droge' oogschaduw je eyeliner over te trekken.


Ik hoop dat iedereen wat heeft gehad aan de Skin Week! Ik vond het in elk geval erg leuk om eens een themaweek te maken! Als jullie suggesties hebben hoor ik het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten