zaterdag 17 september 2011

Skin Week: Gemengde huid


Toen ik de droge (en de vochtarme) huid met jullie behandelde, vertelde ik al dat het mogelijk was om tegelijkertijd een vette én een vochtarme huid te hebben, maar het is ook mogelijk om tegelijk een vette en een droge huid te hebben! Vandaag ga ik het dus met jullie hebben over een gemengde huid; mijn eigen huidtype in de zomer!

Wat is nou precies een gemengde huid, en hoe herken ik deze?
Een gemengde huid is eigenlijk precies zoals het woord al zegt; een huid die 'gecombineerd' is door verschillende huidtypen. Zo kan een gemengde huid vet en droog zijn, of vet en normaal, of normaal en droog...  In de meeste gevallen is bij een gemengde huid de T-zone (kin, neus en voorhoofd) van je huid vet en is de rest minder vet. Bij mij is het zo dat mijn T-zone in de zomer vet is, en de rest van mijn gezicht (vooral mijn wangen en kaak) is dan vaak gevoelig. In de winter wordt mijn T-zone 'normaal' (maar wel vochtarm, ik krijg heel vaak schilfertjes op mijn neus in de winter!) en worden mijn wangen vaak droog en gevoelig. Geen al te fijn gevoel dus.
Op de T-zone heeft de gemengde huid vaak wat grotere poriën en vaak zitten daar ook je onzuiverheden. De wangen zijn dus vaak droog en soms wat gevoelig, en zijn vaak wat roder dan de rest van je gezicht.




Hoe reinig en verzorg je je gemengde huid?
Een gemengde huid is volgens mij een van de lastigste huidsoorten om mee te kunnen werken, want als je producten voor de vette huid gebruikt, wordt je 'droge' gedeelte nog droger, als je producten voor de droge huid gebruikt, wordt je 'vette' gedeelte veel te vet en als je producten voor de 'normale' huid gebruikt gebeurt er niet echt veel. Balans is het sleutelwoord bij de gemengde huid! Wat ik altijd doe, is mijn hele gezicht eerst 'voor' wassen met een milde facewash onder de douche (voor een droge en gevoelige huid), en vervolgens gebruik ik een wat sterker, agressiever product op mijn T-zone zodat deze niet vetter wordt dan hij al was. Bij het verwijderen van mijn make-up gaat het eigenlijk precies andersom; ik gebruik een product die echt álle make-up weet te verwijderen maar vaak drogen die producten mijn huid een beetje uit. Op de T-zone gebruik ik dan een lichte crème en op mijn wangen gebruik ik dan een intensief voedende crème, zodat mijn huid toch in balans komt! Als ik zelf een gezichtsmasker maak, gebruik ik vaak honing! Honing doodt namelijk de bacteriën op je huid (die ervoor zorgen dat je onzuiverheden krijgt!) maar is toch lekker voedend en verzorgend! Scrubben gaat prima, maar dat moet natuurlijk niet te vaak en probeer je echt te concentreren op je T-zone bij het scrubben! Ik besteed altijd extra aandacht aan mijn neus.




Welke make-up matcht je gemengde huid?
Net zoals bij de gevoelige huid kun je je het best goed laten adviseren voor het gebruik van make-up. Ik was op zoek naar een foundation en heb een perfecte variant gevonden bij MAC, de Studio Sculpt foundation, die goed geschikt is voor de gemengde huid! Naast een fijne basis is het handig om je T-zone goed af te poederen met een blotting powder of matterend poeder, en een compact powder mee te nemen om je T-zone gedurende de dag een keer 'op te frissen', zodat je huid daar niet gaat glimmen. Ik heb een heel fijn poeder van Maybelline dat ik binnenkort een keer ga reviewen voor jullie!

Morgen is het alweer de laatste dag van Skin Week en zal ik de vette huid met jullie behandelen! Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten