maandag 19 september 2011

Column: "Het kan altijd erger: 8-9-8-8-8"


Iedereen heeft wel eens op school gezeten, en ik denk dat veel van onze lezers ook nog naar school gaan. Het nieuwe schooljaar is voor iedereen inmiddels ook weer begonnen en op de social media als hyves, facebook en twitter word je weer doodgegooid met nooit-ophoudende opmerkingen over school, leraren, vakken, huiswerk, maar vooral het lesrooster is voor veel mensen een drama. Ik weet dat het niet het allerleukste onderwerp is, maar vandaag wil ik het even met jullie hebben over school!


Toen bij mij op school, inmiddels ongeveer drie weken geleden alweer, de roosters zijn uitgedeeld schrok zo goed als iedereen, in ieder geval in mijn richting, van de uren die ze op school moesten doorbrengen komend jaar. Op dit moment zit ik op 5 Gymnasium met een gecombineerd Natuur&Gezondheid en Natuur&Techniek profiel. Ik heb veel vakken, maar dat heb ik vooral aan mezelf te danken. Ik heb nou eenmaal gekozen om mijn pakket zo 'volledig' mogelijk samen te stellen, dus ik moet ermee leven dat ik veel lesuren heb, vaak meer dan de gemiddelde andere N-stroom leerling. Wat mijn lesuren zijn is misschien wel al duidelijk geworden door de titel van deze column; de cijferreeks zijn mijn lesuren! Ik zit dus elke dag van half 9 tot 4 uur 's middags op school, en heb welgeteld één heel tussenuur.



Als ik dan andere mensen hoor klagen over hun twee tussenuren en dat ze elke dag tot 3 uur op school zitten, denk ik vaak "stel je niet aan, het kan altijd erger". Je had ook elke dag tot 5 uur op school kunnen zitten. En ik? Ik lach mijn rooster toe. Op school zitten moet je toch wel, je hebt immers leerplicht! Ga niet al die jaren alleen maar zitten klagen, want zo maak je het voor je zelf alleen maar moeilijker en vervelender. Haal het beste uit je schooltijd. Misschien vind je het maar niks om de hele dag met je neus in de boeken te zitten, maar probeer er gewoon niet tegenop te kijken! Op school zie je je vrienden, is het gezellig in de pauzes, heb je leuke proefjes bij scheikunde, kun je lekker teken bij een kunstvak... Bekijk het positief!
Ook die ene leraar die je niet ziet zitten, hoef je niet achter zijn rug om helemaal belachelijk te maken. Je hebt daar toch niks aan. Tuurlijk, het is fijn om even je frustraties kwijt te kunnen, maar zo lang je je docent netjes en respectvol behandeld zal hij of zij jou hetzelfde behandelen. Ook hier geldt: je zit toch aan je docent vast voor minimaal een schooljaar. Probeer er gewoon het beste van te maken in dat jaar, voor je het weet is het voorbij!

Stiekem is dit artikel een beetje gebaseerd op mijn frustraties over andere mensen die telkens lopen te klagen over alles wat met school te maken is, maar dat hadden jullie wel begrepen. Ik hoop dat jullie misschien een andere kijk hebben gekregen op je lesrooster, je leraren, en ik hoop dat er voor iedereen een prachtig schooljaar in zit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten