maandag 29 augustus 2011

Recept: Pudding-kruimelvlaai


Naast bloggen is een van mijn andere grote hobby's koken! Ik vind het heerlijk om in de keuken wat lekkers te bereiden en aangezien ik nou eenmaal gek ben op toetjes en gebak, is de keuze snel gemaakt als ik moet kiezen wat ik wil bakken. Een tijd geleden alweer, toen ik mijn eigen verjaardag vierde, besloot ik zelf een pudding-kruimelvlaai te bakken en hij kwam verbazingwekkend goed uit de oven. Een week geleden heb ik hem nog een keer gebakken en vandaag ga ik het recept met jullie delen!

Ingrediënten:
Het recept voor het kruimeldeeg is afkomstig van Cherryfizz.nl. Ik heb in plaats van appels pudding gebruikt, maar je zou de vulling ook met ander fruit kunnen doen!

Voor het kruimeldeeg:
Ik gebruik een grote vlaaivorm, dus ik heb meer nodig dan wanneer je hem in een taartvorm bakt. De springvorm-hoeveelheden staan tussen haakjes aangegeven.
250 gram ongezouten boter (375 gram)
500 gram bloem (750 gram)
200 gram suiker (300 gram)
1 ei (2 eieren)
1 theelepel vanille extract (1,5 eetlepel)
1 theelepel bakpoeder (1,5 theelepel)
Mespuntje zout

Voor de pudding:
Ca. 200gr banketbakkerspoeder (met de voorkeur aan een bakvaste variant, maar met een 'gewone' variant gaat het ook prima)
Water of melk, in de verhouding met de banketbakkersroom die op de verpakking staat.


Voordat je begint: je vlaai is heel snel klaar in je springvorm, dus laat voordat je begint met het beslag de oven voorverwarmen op 170 °C. Ik gebruik een heteluchtoven, maar als je een ander soort oven hebt kan het zijn dat de temperatuur iets aangepast moet worden.



Wat je doet om het kruimeldeeg te maken, is alle ingrediënten in één grote kom gooien. Ik heb ervoor gekozen om de 'natte' ingrediënten onder in de bak te doen, en de 'droge' ingrediënten boven, in de volgorde die je ook gebruikt om een cakebeslag mee te mixen. Zoals je kunt zien is het een hele bak vol, maar dat komt vooral omdat ik een groot oppervlak moet bedekken in de vlaaivorm. Heb je een kleinere vorm, dan volstaat het 'kleine' recept ook.


Als alle ingrediënten in je kom zitten wordt  het tijd voor het leuke gedeelte: kneden! Vroeger maakte wij thuis altijd koekjes op deze manier, dus het was zeker een leuke blik terug op mijn kindertijd. Kneed de ingrediënten net zo lang tot er een dikke, stevige bol beslag ontstaat. Laat de bol vervolgens even in de kom liggen.


Vervolgens vet je je vlaaivorm in. Wij doen dit thuis altijd met een (schoon) stukje keukenpapier met wat boter, maar ik weet dat genoeg gezinnen dit met een kwastje doen. Doe het zoals jij dat wil, zolang de vorm maar goed wordt ingevet!



Nadat de vorm goed is ingevet pak je ongeveer de helft van je bol deeg en leg dit in het midden van de plaat, Vervolgens verdeel je het deeg over de vorm door deze met je vingers uit te duwen. Zorg ook dat de rand van de vorm tot op zekere hoogte voorzien van een laag deeg, want anders bakt de pudding tegen de vlaaivorm aan! Ondanks de grote hoeveelheid deeg heb ik toch nog iets te weinig deeg, volgende keer dus nog íets meer maken!


Als de bodem van de vlaai eenmaal in je vorm is kun je aan de pudding beginnen. Doe ongeveer 200 gram banketbakkerspoeder in je mixkom en doe daar de volgens jouw poeder bijbehorende hoeveelheid water of melk bij. Naar mijn ervaring smaakt de pudding romiger als je er melk in doet, dus dat is mijn voorkeur. Mix de banketbakkersroom tot het een stijve massa is!

Vervolgens even een sprong in de tijd qua foto's, want ik ben vergeten de tussenfoto's te maken! Als je banketbakkersroom a.k.a. pudding klaar is doe je deze met een spatel op je bodem. Begin in het midden en verspreid de pudding naar de zijkanten, zodat de pudding in het midden niet te dik is. Vervolgens pak je de rest van het deeg en terwijl je stukjes tussen je handen rolt en zo 'verkruimelt' bedek je de bovenlaag van de pudding. Er zijn vast ook nog een boel kleine kruimeltjes die je er gewoon overheen kunt kiepen.
Hierna kun je de vlaai 60-70 minuten in de oven zetten op de temperatuur van 170°C.


Het resultaat is een mooie, goudkleurige kruimelvlaai! Ik heb geen foto van een stukje dat eruit was gesneden (we kregen snel veel bezoek en de vlaai moest snel worden opgediend, dus ik ben het in de haast vergeten), maar het stuk vlaai zag eruit alsof het net van de bakker kwam!
Voordat jullie schrikken: je pudding kán er érg geel uit komen te zien. Op mijn verjaardag had ik een variant gemaakt met pudding waar niet op stond dat deze bakvast was, en deze werd erg geel nadat de vlaai gebakken was. Toen ik deze vlaai heb gemaakt, met pudding die wél bakvast was, was de kleur 'normaal'. Ik weet niet of dat ligt aan het merk of aan de bakvastheid, maar het is dus niet misgegaan als de pudding wat gelig is! Wat ik wel heb gemerkt is dat de "niet-bakvaste pudding"-variant veel langer nodig had om af te koelen omdat de pudding anders nog wat vloeibaar was. Bij de bakvaste variant heb ik daar geen last van gehad.

Ik ben benieuwd of jullie dit recept gaan uitproberen! Het is zeker niet veel moeite en het proberen waard, ook als je geen keukenprinsesje bent! Alvast veel succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten