woensdag 4 mei 2011

DIY: Honing-Lipscrub


Wat is er nou minder aantrekkelijk dan velletjes op je lippen? Je ziet dat heel snel door je lipproducten heen waardoor die veel minder mooi op je lippen uitkomen. Vandaag ga ik jullie vertellen hoe je je eigen (eetbare!) lipscrub maakt. Deze lipscrub kun je zonder problemen veilig gebruiken (behalve als je allergisch bent voor een van de ingrediënten natuurlijk), en is zelfs zonder koelkast prima te bewaren. Het is écht niet lastig om te doen en iedereen kan af en toe wel een lipscrub gebruiken!

Vandaag werk ik trouwens veel met foto's en wat minder met tekst, omdat de foto's volgens mij al erg duidelijk zijn!

 

ALL YOU NEED IS ...
 
Honing Lipscrub - Benodigdheden
Honing Lipscrub - Benodigdheden
Laten we maar zoals altijd beginnen met de benodigdheden. In het geval van mijn lipscrub is dat het volgende:
  1. Honing. Ik gebruik een wat stevigere, minder vloeibare honing. Sommige stappen zijn daarop gebaseerd. Ik zal het er duidelijk bijzetten als je iets met een ander soort honing niet hoeft te doen.
  2. Suiker.
  3. Een klein, glazen kommetje.
  4. Een theelepeltje.
  5. Een klein, plastic (reis)potje.
Je kunt zelf nog ingrediënten als olijfolie toevoegen, maar aangezien dit gewoon een standaard receptje is, dat prima zijn werk doet, hou ik het vandaag simpel en doe het op deze manier!


 1. HONEY, WHAT SHOULD I DO?
Honing Lipscrub - Honing
Honing Lipscrub - Honing

In eerste instantie is het best lastig om te bepalen hoeveel honing je nodig hebt voor je potje. Ik doe het altijd gewoon op de gok. Vandaag heb ik een flinke theelepel uit de pot geschept, waarvan ik uiteindelijk maar de helft echt gebruik. De andere helft? Die eet ik gewoon lekker op! Nomnomnom!
 
Honing Lipscrub - Honing in Magnetron
Honing Lipscrub - Honing na Magnetron

Ik heb het al eerder gezegd, maar ik gebruik een flink stevige honing, omdat wij thuis eigenlijk nooit vloeibare honing hebben. In mijn geval moet ik de honing dan even (hooguit 10 seconden) opwarmen in de magnetron zodat deze een beetje vloeibaarder is. Deze stap kun je met een vloeibare honingsoort overslaan!


2. SUGAR BABY!
Honing Lipscrub - Toevoeging suiker 1 (hele schep)

De hoeveelheid suiker is ook niet zo gemakkelijk te bepalen. Ik begin gewoon met één schepje suiker uit mijn suikerpotje, en kijk of dit voldoende is.

Honing Lipscrub - Toevoeging suiker 1 (hele schep)
Honing Lipscrub - Toevoeging suiker 1 (hele schep)

Nadat je een lepel suiker hebt gepakt, gooi je dit er gewoon rustig in. Het hoeft niet zo verdeeld te zijn, aangezien de honing nu toch vloeibaar is.

Honing Lipscrub - Roeren suiker 1
Honing Lipscrub - Resultaat suiker 1

Roer nu rustig met de achterkant van je lepeltje door je mengsel, zodat de suiker in zijn geheel gemixt is met de honing. Op de eerste foto lijkt het alsof er genoeg suiker in zit. Roer nog even door, en je merkt dat de suiker toch een beetje oplost en dat er niet meer genoeg in zit.

Honing Lipscrub - Toevoeging suiker 2 (halve schep)
Honing Lipscrub - Toevoeging suiker 2 (halve schep)

Er zat niet genoeg suiker in je mengsel, dus herhaal je de eerste stap. Dit keer gebruik ik 'maar' een half lepeltje suiker. Het zal je verbazen hoeveel je toch nodig hebt voor een mooie substantie!

Honing Lipscrub - Roeren suiker 2

Roer het mengseltje weer met de achterkant van je lepeltje, totdat alle suiker weer is vermengd met je honing...
Honing Lipscrub - Resultaat suiker 2

Nu je dit proces hebt herhaald, zul je zien dat je substantie al wat meer op een scrub is gaan lijken, maar zoals eerder is de suiker toch weer een beetje in je honing gesmolten, dus... We want more! Nog meer suiker dus!

Honing Lipscrub - Toevoeging suiker 3 (hele schep)

En daar is het al! Ik heb hier nog een hele lepel suiker toegevoegd aan het mengsel.

Honing Lipscrub - Roeren + Resultaat suiker 3
Dit is de dichtheid die we willen hebben! De scrub moet zo stevig zijn, dat het niet snel terugvloeit als je het roert, zoals je al kunt zien op de bovenstaande foto. Ik heb in totaal dus 2,5 schepje suiker gebruikt op 3/4 theelepel honing!

3. FILLING TIME!
Honing Lipscrub - Scrub & Potje
Nu is het tijd voor de een-na-laatste stap in het proces. We gaan nu het potje vullen met je scrub! Op de foto lijkt de hoeveelheid scrub véél te groot om fatsoenlijk in het potje te kunnen passen... Maar vergis je niet!

Honing Lipscrub - Scrub Scheppen
 Schep je honing-suiker-mengsel met je lepeltje uit het bakje...

Honing Lipscrub - Scrub in Potje doen
...En doe het in je potje! Het lijkt nog steeds veel te veel, maar als je je lepel voorzichtig eruit haalt, en met je vinger de overige honing eraf strijkt en in het potje duwt, krijg je het volgende resultaat:

Honing Lipscrub - Scrub in Potje
Zoals je ziet is het bakje precíes gevuld! Ik heb verder niks van de scrub gegeten (hoewel dat geen probleem is als je teveel maakt!), dus de hoeveelheid was voor mijn bakje precies genoeg. Hieronder laat ik een paar sfeerfoto's zien van de scrub als hij klaar is, zodat je ongeveer kunt zien hoe de substantie eruit ziet:

Honing Lipscrub - Klaar
Honing Lipscrub - Klaar
Honing Lipscrub - Klaar
Honing Lipscrub - Klaar
Honing Lipscrub - Klaar

Leg je potje nu een half uurtje in de koelkast, en daarna kun je hem eruit halen en bewaren waar je wilt. Mijn eerste batch heb ik gewoon op mijn kamer in mijn ladekastje gebruikt en bewaard, en er is nooit iets raars mee gebeurd. Ik heb wél altijd het potje goed afgesloten. De geur, kleur en smaak was niet veranderd, dus hij was nog prima te gebruiken (zelfs na een maand of 3!).


4. LICK IT BABY!

En dan, last but not least: dip met je vinger in het potje en haal er een beetje scrub uit. Smeer dat lekker over je lippen heen en veeg (of lik!) het daarna af! Al je vervelende velletjes zullen verdwenen zijn en je lippen zullen door de honing heerlijk zacht en gevoed aanvoelen!

SUCCES!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten