zondag 24 april 2011

How To: Veilig in de Zon

Iedereen heeft het vast wel gemerkt: het weer is enorm omgeslagen. Van dagen of... wat zeg ik: wekenlang een graad of 12, of hoogstens 15, is het al een week lang rond de 24 graden. Heerlijk! Het zonnetje schijnt lekker, de slippers en korte broekjes kunnen uit de kast en je kunt weer heerlijk rondlopen in het warme weer. Alleen... elk voordeel heeft z'n nadeel: de zon is heerlijk, maar je kunt er met deze temperaturen ook flink in verbranden! Dat willen we natuurlijk niet, dus vandaag ga ik jullie een aantal tips geven om de zomer (maar natuurlijk nu ook, al is het 'pas' lente) gezond door te komen!

 

Klik op "Meer Lezen" voor de tips!



1. Gezicht.Het is enorm belangrijk om je gezicht te beschermen tegen de zon. Dit helpt namelijk niet alleen tegen rimpels later, maar het zorgt er ook voor dat je huid soepel en gehydrateerd blijft! Te veel zon droogt je huid namelijk flink uit. Gebruik daarom 's ochtends een dagcrème met SPF, of een dagcrème met een los product voor de bescherming van je huid. Ook kun je opletten bij je make-up: in veel foundations is tegenwoordig namelijk ook SPF verwerkt! Ook zijn er speciale lippenbalsems met SPF te koop, om ervoor te zorgen dat je lippen beschermd zijn tegen de UV stralen.




2. Ogen.
Heel veel mensen vergeten het, maar dat is echt niet goed: bescherm je ogen! Zet bij felle zon zo vaak mogelijk een zonnebril op. Er zijn ongelofelijk veel leuke modellen te vinden en iedereen vindt z'n eigen 'holy grail' model wel. Voor de een is dat een aviator, voor de andere een nerdy exemplaar met enorm grote glazen. Ook wayfarer-modellen zijn heel erg populair! Let ook op het montuur van de bril. Bij warme ondertonen in je huid kun je gouden monturen vast goed hebben. Bij een wat koele ondertoon zilver. Een extra plus in je zonnebril zijn polaroid glazen. Het is wat duurder, dat klopt, maar daar staat weer tegenover dat die glazen ook de weerspiegeling van de zon op bijvoorbeeld het wegdek weghalen! 
Let er ook op, of de zonnebril daadwerkelijk een UV-filter bevat. Anders is het alleen maar een fashion-statement en beschermt het je ogen niet. En dat niet alleen: het kan als een vergrootglas werken waardoor de straling in je ogen alleen maar erger wordt.



3. Lichaam.
De belangrijkste zonwering van je lichaam kent iedereen: zonnebrandcrème. Er zijn enorm veel soorten te krijgen, en voor iedereen zit er wel wat bij dat diegene fijn vindt werken. In de lentezon is factor 20-25 wel voldoende, maar in hartje zomer is een minimale factor van 30 wel gewenst. Dit ligt natuurlijk ook aan je huidtype! Bruin je gemakkelijk en verbrand je nooit, dan voldoet een lagere factor natuurlijk ook. Ik verbrand zelf redelijk snel. Afgelopen weken heb ik bijna te lang in de zon gezeten. Een belangrijke tip is dan ook: ken je lichaam. Ik weet van mezelf, dat als ik het na een half uurtje echt warm krijg (dat voel ik aan mijn huid), dat ik dan echt de zon uit moet. Ik zit dan net niet op het randje van verbranden. Let daar dus goed op! Ik moet daar wel bij zeggen dat ik een wat drogere, gevoelige huid heb, en dat ik in de zomer ook ingesmeerd onder de parasol verbrand normaal gesproken. Dit jaar ga ik proberen mijn blootstelling aan de zon wat op te bouwen, zodat mijn lichaam eraan gewend raakt en meer kan hebben. Let er natuurlijk ook op dat je niet te lang in de zon zit (vooral in de middaguren). Ik gebruik zelf vaak mijn tussenuren op school om even buiten op het plein te gaan zitten en wat zon te vangen. Wat natuurlijk ook een handige tip is om je lichaam te beschermen: draag bedekkende kleding. Ja, klopt, je wordt dan niet of minder snel bruin, maar je zult ook niet verbranden.



4. Haar.
Zon heeft twee kanten. Van de ene kant is het geweldig voor je haar, omdat je hoofdhuid daardoor vitamine D ontvangt en je haar sneller groeit. Ook is het voor de blondies onder ons wel leuk dat je natuurlijke highlights krijgt in je haar! Aan de andere kant is de zon enorm slecht voor je haar. Dat geldt vooral voor de mensen met normaal of droog haar. Zon droogt je haar namelijk nog meer uit, waardoor je een dunne bos stroef haar krijgt. Zorg dat dit niet gebeurt door je haar regelmatig vast te binden, en door altijd crèmespoeling (of conditioner, dat is hetzelfde) te gebruiken, het liefst in een royale hoeveelheid. Ook kun je haarmaskers gebruiken, maar het effect daarvan hangt wederom af van je haartype. Heb je vet haar, gebruik dan je 'normale' producten. Heb je droog haar, dan heb je dus extra voedende producten nodig.
Een andere handige tip is het gebruiken van UV-filters, speciaal voor het haar! Dat zijn meestal sprays of serums waarin voedende bestanddelen zijn verwerkt, en je haar ook beschermen tegen de uv-straling. Kijk vooral eens bij producten voor gekleurd haar. De kleur vervaagt immers sneller in de zon, en deze producten houden dat tegen.



5. Verzorging na de zon.
En dan, als het 'te laat is': zorg goed voor je huid en haar en zorg dat ze er snel weer bovenop komen! Voor je huid gebruik je een aftersun nadat je huid is blootgesteld aan de zon. Heb je dit toevallig niet in huis? Gebruik dan een ander verkoelend product, zoals yoghurt of aloë vera. Ik heb zelf thuis een mega-fles aftersun (400mL!) staan, die ik al-tijd gebruik als ik in de zon ben geweest. Want ook al lijkt je huid in eerste instantie nog oké in de zon, de warmte kan toch doortrekken in je huid waardoor deze naderhand toch wat gevoelig wordt. Ook heb ik in mijn tas altijd een klein tubetje aftersun zitten, voor als ik onderweg ben (of in mijn geval vaak: op school). Voor je haar gebruik je achteraf een flinke hoeveelheid conditioner die je voor je je haar gaat wassen, een kwartiertje in je haar laat trekken. Dat spoel je vervolgens met shampoo uit je haar, en dan gebruik je weer een klein beetje conditioner. Vervolgens zorg je ervoor dat je je haar een keertje niet föhnt of stijlt, want je haar heeft de opknapbeurt hard nodig!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben in de zomer! Het is altijd fijn om wat tips en trucs achter de hand te hebben voor als het toch nodig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten