zondag 9 januari 2011

Wintertenen... Jikes

Ik HOU van de winter, echt waar! Vele van jullie zullen het waarschijnlijk niet met me eens zijn, maar ik vind het echt heerlijk om laagjes aan te hebben, om een dikke sjaal om te doen, een leuk mutsje op en dan naar buiten te gaan om een sneeuwpop te bouwen. Ook vind ik het licht op de een of de andere manier mooier, en tja, ik hou gewoon meer van kou dan warmte!


Maar om nou even terug te komen op sneeuw. Donderdag 23 december heb ik hier een gourmet gehouden voor mijn onderwaterhockey-team, en  toen geschiedde het: 2,5 uur buiten sneeuwballengevecht houden én verstoppertje spelen. En laat hier in het uiteinde van de appendix van Nederland nou nét 40cm sneeuw gevallen zijn.
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben ergens achter in de tuin door 'n laag ijs gezakt met één been, en toen was ik tot en met m'n heup nat van het water en sneeuw. En er zat water in mijn rechter-schoen. Ik had allstars aan. Ik weet het, het is niet verstandig om zulke 'dunne' schoenen aan te doen, maar ik had 3 paar (lange) sokken aan, dus het viel goed mee qua kou, en met m'n allstars heb ik de meeste grip op sneeuw.

Dat was allemaal leuk en aardig, totdat ik uiteindelijk een enorm vervelend gevoel in m'n rechtertenen kreeg. Het gloeide en als je eraan kwam, deed het enorm veel pijn. Ik vroeg m'n moeder wat er aan de hand was, en meteen was haar antwoord: wintertenen. Yay.

Het Probleem
Even een korte diagnose: Als je wintertenen hebt, heb je het gevoel dat je tenen 'gloeien', maar eigenlijk voelen ze (voor een ander) koud aan. Als je met die tenen snelle temperatuurwisselingen ondergaat, gaan ze ENORM jeuken, en dat is écht horror. Ook zie je dat je huid op je tenen (gedeeltelijk) rood en soms ook gezwollen is. Dat komt omdat de bloedvaatjes zijn 'vernauwd' door de kou.


De Oplossing
Nu had ik dus een paar dagen geleden verschríkkelijke jeuk die echt niet te harden was en heb ik m'n moeder gesmeekt om een voetenbad (na te hebben gelezen dat dat zou werken), en guess what? Mijn jeuk was na het voetenbad dus hélemaal weg! Ik heb na dat voetenbad m'n voeten wel ingesmeerd met een menthol/eucalyptus voetencreme (van Vaseline), omdat ik wist dat menthol en eucalyptus de doorbloeding stimuleren. Daarna heb ik mijn voeten in 'n handdoek gewikkeld en er een lauwwarme pittenzak op gelegd.

En verder: sokken aanhouden! Ik hou écht niet van sokken in huis als het niet hoeft, maar ik weet nu wat voor pijn en jeuk je kunt krijgen als je dat niet doet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten